Blog artikel

De lokale vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren, zo doe je dat!

Lokale vindbaarheid? Wat houdt dat precies in? En hoe creëer en verbeter ik die?

 

5 min leestijd

Gescheven door Merel (Online Marketeer HQ Online)

Unieke, lokale vindbaarheid factoren

Het is om te beginnen slim om te kijken naar de unieke, lokale ranking factoren. Zoekmachine Google houdt rekening met drie factoren om te bepalen welke lokale SEO-resultaten het  laat zien, namelijk afstand, relevantie en betrouwbaarheid.

  • Afstand heeft te maken met de locatie van degene die de zoekopdracht uitvoert. Stel, je bent in een grote stad en je wil graag een broodje eten. Grote kans dat je geen zin hebt om de hele stad door te gaan. Hoe dichterbij een bedrijf zich bevindt op het moment dat je de zoekopdracht intypt, hoe groter de kans is dat het desbetreffende bedrijf hoger scoort in Google.
  • Relevantie zegt alles over de diensten van het bedrijf en de zoekopdracht. Neem bijvoorbeeld een restaurant of een frietzaak. Beide serveren friet. Wanneer je de zoekwoorden ‘friet eten’ intypt, is de kans groot dat de frietzaak hoger in de resultaten staat. Dat komt omdat de kans groot is dat degene die de zoekopdracht doet daadwerkelijk op zoek is naar een frietzaak.
  • Betrouwbaarheid heeft te maken met recensies en de mate waarin Google gegevens over een bedrijf kan meten. Google is zo specifiek dat het zelfs kan zien hoeveel bezoekers er op bepaalde tijden in een winkel zijn.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is het perfecte startpunt bij het verbeteren van je lokale vindbaarheid. Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google. Hierin kun je jouw bedrijf aanmelden, waardoor Google weet dat jouw bedrijf bestaat. En misschien nog wel belangrijker: waar jouw bedrijf zich bevindt.

Na het ‘claimen’ van je bedrijf, kun je relevante informatie gaan toevoegen. Denk dan bijvoorbeeld aan openingstijden, adresgegevens, een link naar de website of een route naar je bedrijf.

Al deze informatie gaat helpen bij het verbeteren van de lokale vindbaarheid!

NAW-gegevens

Het is belangrijk om jouw NAW-gegevens up-to-date te houden. Deze staan namelijk centraal bij lokale vindbaarheid. Het is slim om je adresgegevens op elke pagina terug te laten komen, bijvoorbeeld in de footer.

Let er wel op dat je geen afbeelding van je NAW-gegevens plaatst, maar dat je er altijd voor zorgt dat het tekst is. Pas dan kunnen zoekmachines jouw NAW-gegevens herkennen.

Google Maps

Plaats een Google Maps-kaart op je website! Let er daarbij op dat je niet alleen het adres aanwijst, maar dat je ook kijkt naar je actuele lokale vermelding op Google Plus.

En vergeet ook niet dat er een groot aantal iPhone gebruikers is, die gebruikmaakt van Apple Maps. Ook hier kun je jouw bedrijf aanmelden, met openingstijden en een vermelding van je website.

Reviews

Wist je dat positieve reviews jouw bedrijf kunnen helpen bij het verbeteren van je lokale vindbaarheid? Veel goede reviews op Google en Facebook kunnen een grote invloed hebben op jouw positie in de zoekresultaten. Probeer daarom zoveel mogelijk reviews te verzamelen en reageer dan ook vooral op deze reviews. Ook wanneer de reviews minder positief zijn. Probeer eventuele problemen op te lossen en laat daarmee zien dat je betrouwbaar bent als bedrijf!

Wanneer je deze tips hebt toegepast, ga je merken dat je lokaal steeds beter zichtbaar wordt. Heb je hulp nodig met deze stappen of besteed je het liever uit? Neem dan contact op met ons, wij helpen je graag verder!

Ook interessant

Kunnen wij u helpen?

Heb jij een vraagstuk waar wij aan kunnen bijdragen? Laat het ons weten en plan een kennismaking in. Dit is geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen.

Coen (Accountmanager bij HQ)