Succesvol hybride werken aan de hand van 5 sleutelwoorden
Wij leggen je graag uit waarom steeds meer mensen hybride (willen) werken en hoe dit als organisatie goed in te richten is!
Hybride werken is, zoals het woord hybride al aangeeft, deels thuis en deels op kantoor werken. Door de covid periode waar we de afgelopen jaren mee te kampen hebben gehad, is hybride werken in populariteit flink gestegen. Voor deze periode was spontaan een dag thuiswerken bijzonder, in de (zeer nabije) toekomst zal dit ongetwijfeld de norm worden.
Vanzelfsprekend… Er zijn bij vele ondernemers ook twijfels over hybride werken. Hoe weet je zeker dat een medewerker zich houdt aan afspraken? Hoe ga je om met de beveiliging van gevoelige informatie? Al deze twijfels gaan wij hopelijk wegnemen door aan de hand van de uitleg met 5 sleutelwoorden te laten zien dat hybride werken – werkt.
Allereerst is de vrijheid voor je medewerkers natuurlijk fantastisch. Zelf bepalen wanneer hij/zij start met werken en iets makkelijker een ander klusje kunnen doen tussendoor. Nu horen we je denken: ‘maar blijft mijn medewerker dan niet hangen in het privéleven en hoe weet ik zeker dat de medewerker daadwerkelijk werkt?’. Daarvoor komen we bij het volgende punt:
Wanneer je hybride werken wilt invoeren binnen jouw onderneming, is vertrouwen één van de zaken die essentieel zijn om hybride werken tot een succes te kunnen maken. Over het algemeen vinden medewerkers het vertrouwen wat ze krijgen alleen al fantastisch en dit geven ze graag terug. Je zult zien dat dit in 99% van de gevallen aan je terug wordt gegeven.
Om ook twijfels weg te nemen over de productiviteit van medewerkers die hybride werken, kunnen we aan de hand van onderzoek van Robert Walters laten zien dat 41% van de werknemers ervan overtuigd is dat hun productiviteit in een periode van thuiswerken is gestegen. Ook werkgevers zien een overwegend positief effect van thuiswerken op de productiviteit van hun medewerkers.
Door het hybride werken wordt teamplay op de proef gesteld. Communicatie moet helder en vaak ook meer zijn, omdat je elkaar wat minder vaak ziet. Dat laatste zorgt er ook voor dat de sfeer over het algemeen beter wordt wanneer je medewerkers wel op kantoor kunt vinden. Dit zijn dan dé momenten om wel even snel bij te kunnen kletsen en de momenten waar jouw medewerkers ook naar uit zullen kijken!
Natuurlijk is ook efficiëntie een punt wat thuiswerken interessant maakt. Doordat er altijd een deel van het kantoor thuiswerkt worden kosten voor werkplekken, koffie en andere vergelijkbare zaken ook omlaag gebracht. Wel moet je natuurlijk goed nadenken over eventuele kosten die medewerkers thuis hebben, wel zo netjes om deze te vergoeden.
Deze 5 sleutelwoorden hebben we niet zo maar uit de lucht geplukt, deze zijn naar voren gekomen op basis van onze ervaring! Bij HQ Online werken we inmiddels al een tijdje hybride. Met een kantoor in Beilen en in Groningen heeft iedereen de vrijheid om te kiezen waar hij/zij werkt en met de 3e optie van het thuiswerken is de keuze helemaal reuze!
Heb jij een vraagstuk waar wij aan kunnen bijdragen? Laat het ons weten en plan een kennismaking in. Dit is geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen.