Het belang van een snelle website

Geschreven door Noah Winkelman

De snelle laadtijd van een website, cruciaal? Ja!

Het belang van een snelle website is hedendaags gigantisch groot. Maar waarom is dit zo belangrijk? En hoe kun je de snelheid van jouw website optimaliseren? We leggen het je allemaal uit in deze blog.

4 redenen die bevestigen waarom het belang van een snelle website zo groot is

  1. Ongeduldige websitebezoekers
  2. Hoger conversiepercentage
  3. SEO verbetering
  4. Professionele indruk

Ongeduldige websitebezoekers

De mens is ongeduldig, dat is een gegeven. We willen allemaal zo snel mogelijk hetgeen vinden waar we naar op zoek zijn. Dit geldt voor fysieke winkels, maar ook voor webshops en websites. Als een website traag is wordt dit voor veel mensen een frustratie en zal een bezoeker de website gauw wegklikken en datgene wat gezocht wordt ergens anders gaan zoeken. Met een beetje pech komt de zoeker dan bij de concurrent terecht… Dit maakt het belang van een snelle website belangrijk voor meer websitebezoekers en meer website bezoekers betekent een…

Hoger conversiepercentage

Een logisch gevolg van een snellere website en daarmee meer websitebezoekers is dat het conversiepercentage van jouw website omhoog gaat. Een conversie is natuurlijk per website verschillend. Wellicht is voor jou een ingevuld contactformulier een conversie, maar voor de buurman met een webshop een online aankoop op zijn website een conversie. Wel is het natuurlijk logisch dat wanneer het aantal bezoekers stijgt, de kans op conversies ook stijgt.

SEO verbetering door een snelle website

Wanneer je een snelle website hebt, zullen bezoekers sneller en langer op jouw website terecht komen. Google wil natuurlijk de beste content aan haar gebruikers leveren en meet dan ook veel gegevens van websites en bezoekers, om hier vervolgens conclusies uit te kunnen trekken. De tijd die een bezoeker op de website doorbrengt wordt bijgehouden en wanneer de bezoeker vervolgens ook een handeling (het invullen van een contactformulier bijvoorbeeld) uitvoert, is een logische conclusie dat die website de juiste informatie verschaft aan de zoeker. Oftewel, Google zal je dan graag bovenaan de zoekresultaten willen laten zien.

Professionele indruk

Een trage website zorgt voor een onprofessionele indruk. Wanneer je bij de supermarkt staat en er maar 1 kassa open is op zaterdagochtend, zorgt dit ook voor veel frustraties en een onprofessionele indruk. Mensen willen niet wachten en snel vinden of doen waarvoor ze ergens komen, dit is online niet anders. Zorg dan ook voor een snelle website, wek meer vertrouwen en genereer daarmee meer leads of directe omzet!

3 manieren om te testen of jouw website snel is

  1. Je kunt natuurlijk zelf kijken en vergelijken. Open jouw website en bepaal of je tevreden bent over de snelheid van het laden van de site en open vervolgens de site van een concurrent en doe hetzelfde. Hier kun je vervolgens zelf een conclusie uit halen!
  2. Laat bovenstaande door vrienden en familie uitvoeren. Zij kijken wellicht nog weer anders naar (jouw) websites en kunnen dan ook met een andere conclusie komen dan jijzelf.
  3. Gebruik websites voor het meten van de snelheidsscore. Websites als GT Metrix en Google Pagespeed Insights zijn 2 handige websites om te meten hoe snel jouw website is. Daarnaast geven deze sites ook aan waarom jouw website traag is en wat je moet verbeteren om de snelheid van het laden van de site te kunnen verhogen.

Tips voor het verhogen van de snelheid van jouw website

  • Gebruik geoptimaliseerde of niet te zware afbeeldingen op jouw website
  • Maak gebruik van compressie op jouw website
  • Zorg voor een goede caching plug-in
  • Verklein of verwijder waar mogelijk JavaScript en CSS
  • Zorg ervoor dat de server waar jouw website op gehost wordt snel en vertrouwd is

Heb je hulp nodig bij het verlagen van de laadtijd van jouw website? Neem gerust eens contact met ons op!